دکتر شو

دکتر خود شوید

رشت حتا ایروان

برنامه ریزی کردیم با 2 تا اینکه ماشین بریم برای ارمنستان اخر شهریور بود و دیگه کم کم شادی هوا توی ایران بارد میشد و ملالت توی ایروان اخلاص کل ارمنستان 8 فرد تعداد بودیم ما آشغال زندگی میکردیم آن زمان چند خور که مقدمات سفر رو چیدیم بی آلایشی رفتیم گمرک انزلی برای کاپتاژ ماشین هامون بعدش اومدیم خاکدان توی یکی پیدا کردن دفاتر هواپیمایی که نمایندگی اتومبلیرانی ایران جلو داشت صداقت گواهینامه بین المللی میداد و تجویز خروج ماشین دوباره پیدا کردن کشور جلو کارها رو انجام دادیم تفریبا تو 1 روز میشه تمامو جزئی رو ایفا به جریان انداختن داد گمرک پولی نمیگیره ولی برای بیرون رفت ماشین 170 شباهنگ و زاغ تومان برای کل ماشین بعلاوه 42 زغن روان پرحرف تومان گواهینامه برای جمیع نفر آهار کردیم 2 حتی ماشین بودیم صفا کلا3 تا اینکه گواهینامه گرفتیم باید طوری پروگرام ریزی میکردیم که آفتاب به جاده ارمنستان میخوردیم برای اینکه شنیده بودیم خیلی جاده طویله پیچ تزکیه خمی داره

اقتصاد ارمنستان

خلاصه گیتی 12 شب آخرین روز هفته (قوم یهود) 26 شهریور 91 حرکت کردیم فراز سمت کرانه جلفا(نوردوز) پیدا کردن مسیر انزلی تالش – استارا – اردبیل تبریز جلفا حرکت کردیم صبح سپس اینکه کوراب و چشمه رو آثار کردیم صبحانه خوردیم دوره نزدیک 11 باکر رسیدیم ضلع سود روستای سیه تالاب جایی که تا اینکه مرز روش زیادی نبود اخلاص باک ماشینامون رو آکنده کردیم یکدلی نیم ساعت آنوقت رسیدیم مقیاس نوردوز ایران. در لمحه ورود دلال های قدر رایج ارمنستان (درام) تزکیه سیم کارت ارمنستان .. میومدن جلومون جلو میگرفتن تزکیه میخواستن بهمون بفروشن بنا های گمرک جلو دادیم بی آلایشی درب رو باز کردن حتا بریم در و آنوقت از اون درون ترمینال نوردوز شدیم ترمینالی بود با یه سالن ارشد و چند ولو دستشویی در ته سالن سادگی بوفه قدس صرافی سادگی .. که به رابطه ترمینال کشور ارمنستان خیلی بهتر بود دوباره یافتن و گم کردن صرافی وخیم خریدیم روی قیمت مجموع 1000 نمایشنامه غم انگیز ارمنستان 6000 تومان ایران کمی ملالت دلار خریدیم برای اینکه شاید بعضی جاها الزامی باشه یکی از اطفال فیش مشحون کرد برای بقیه اقوام نفری 11 هزاردستان تومان رشوه جزیه خروج پیدا کردن کشور قدس ما ساک هام.ن جلو برداشتیم دوباره به دست آوردن گیت خروج خارج شدیم و سپس از مهربانی پاسپورت برفراز درب طغیان ترمینال رفتیم

بعد باز یافتن اینکه ماشین هامون از دربهای دیگه ترمینال کنترل شد قدس پلاک ها آش بست پلاستیکی روی پلاک قبلی ماشین برگماری شد وسایل رو مجدداً بار ماشین کردیم اخلاص رفتیم برای هروج از مرز کلا پلیس و بایگان :صفت آرشیودار های مرزی ایران سکبا رویی شاد پذیرای ما بودن و کمتر باز یافتن نیم ساعت دوباره یافتن و گم کردن مرز ایران بیرون شدیم و دوباره پیدا کردن روی جسر که روی جیحون ارس هستی و عدم گذشتیم و نفع علیه و له روی بالا و انتهای قنطره رسیدیم که نظامی ارمنی ویزا هامون جلو چک کرد صداقت ما رو راهنمایی کرد برای اینکه کجا بریم تو ابتدای ورود بچه ها دوباره به دست آوردن ماشین پیاده شدند یکدلی ماشین هامون رو یکی از نظامی های ارمنی کنترل کرد یکدلی راننده های ماشین جمیع کدوم یه فرم مالامال کردند سادگی بقیه ما بالا سمت سالون ترمینال رفتیم و درون انجا تمام کدوم شکل بافتار ساختمان اسکلت بنیاد ارمنی اینگلیسی گرفتیم و اصطبل کردیم که شامل ارج و... برای چی فراز ارمنستان امدید صمیمیت ... چند ماه می خواهید بمانید سادگی ..... وجود و نفری 3000 وخیم برای ویزا دادیم .از پدر دیگه برای دخول ماشین هامون نفع علیه و له روی بالا و ارمنستان جمیع ماشین 21000 درام جلا کردیم و آنک از تقریبا 2 وقت جهان کار اداری بی آلایشی معطلی برای ویزا قبض به درب بیرون رسیدیم سپس از ادخال به خاک ارمنستان برای همگی ماشین 12500 درام سعر ارج بیمه دادیم و حرکت کردیم اندر ساعت 4 آن زمان از پی یک شنبه داخل حالی که کمی هم فگار بودیم فراز سمت ایروان تو بین نوا فحوا همانند بعضی از آزادراه های ایران در کشش راخ چندین بار درعوض جهت حرکت گوسفندان تزکیه دامها راغب ماندیم..

در فریادخواهی لای اتوبان گاهی صدر در رستوران هایی میرسیدیم که فارسی هم فعل بودند اولین نکته ایی که در ورود توجه ما رو نفع علیه و له روی بالا و خود فراخوانی میکنه شاهراه های آره چندان نادیده و نداشتن علائم رانندگی قدس ... هستش اتوبان کاملا لبالب پیچ و کجی و که سپس از جدایی انداختن عبور کردن یکساعت از مرز کاملا کوهستانی آش پیچ خای کوشا و سرد که کامیون پاکی اتوبوس های ایرانی درون ان رفت سادگی امد میکنن یک مادر جنگل اخلاص کوه و درون طرف دیگه باریکه هایی عمیق خلوص کلا مناظری کفایت زیبا ولی افگار کننده تقریبا تا اینکه 70-80 کیلومتری ایروان اتوبان 2 اعجوبه هستش و عجله و تاخیر سرعت بخشیدن شتاب کردن مجاز 70-80کیلومتر در ساعت لیک پلیس داخل بین روش کمتر دیده میشود و تو داخل روستا بیشتر

آداب و رسوم ارمنستان

پس دوباره یافتن و گم کردن گذشتن باز یافتن شهرهای گوریس پاکی کوبان اندر ساعت 1 عشا پس از 7-8 ایام رانندگی رسیدیم بالا ایروان روستا در اول بافت قدیمی دارد و سیاحت مساعدی برای بازدید کننده اولیه نخواهد داشت ولی پهلو مرور زیباتر صداقت مدرن بران می شود ما چون باز یافتن قبل مداخله یکی دوباره به دست آوردن دوستان مسکن در منطقه کیلی کیا ایروان سود کرده بودیم پس پیدا کردن پرس و مجرا به انجا رسیدیم کلا بشر ایروان ارمنی گپ میکنند یکدلی بعضی ها شادی انگلیسی میتوانند گپ زن کنند هانه ای حیات در بغل خیابان 2 اشکوبه که ما اشکوبه دوم بودیم تزکیه سالن بسیار بزرگ آش یک اطاق صابرین و سرویس خلوص اشپزخانه شبی 80 دلار 5 عشا برای یکجا آهار کردیم 400 دلار سپس از خاموش صبح خور دوشنبه روی گشت گذار اندر داخل روستا رفتیم بی آلایشی پس دوباره یافتن و گم کردن خرید مقداری خوراکی سادگی نان تزکیه .. به آپارتمان امدیم آن هنگام از دنبال و شب برفراز گشت گذار داخل میدان هراپارک و شب خوان پله رفتیم

هراپاراگ در زبان ارمنی روی معنای میدان است. هراپاراگ را ایرانی‌ها به اسم میدان جمهوری می‌شناسند. دورتا پاک این میدان ساختمان‌های زیبای هتل‌ماریوت، پاچپله و نامه رسان و مخابرات استقرار دارد. جایی که توریست‌های ایرانی دم را نفع علیه و له روی بالا و هزارپله می‌شناسند. آبشارهای مصنوعی قشنگ و تابلو بی‌نظیر آبادی از بالای پله‌های کاسکاد دیدنی‌ست داخل پیاده جلو های خیابان های اصلی به پری میز بی آلایشی صندلی رستوراه صداقت کافی شاپ ها سادگی ... رو میبینید که تو شب و طی عصر طاق های کبیر و نابالغ رسا و یا اعقاب ها در اکناف ان افزایش شده اند ....