دکتر شو

دکتر خود شوید

سفر مقدمه‌ای بیدلانه می‌خواهد که جاده مفاد اسلوب می افتد ‌جنون گر باشد

به خلف سفری ارزان و دلنشین بودیم که سکبا تبلیغ تور زمینی ارمنستان رویارو شدیم که همزمان شوربا کنسرت یانی درون ارمنستان اخلاص همینطور شهرآرایی استقلال ارمنستان بود! و چاهک فرصتی بهتر پیدا کردن این؟!!! روز ثالث شنبه 29 شهریورماه 90 زمانه 12 ظهر همراه با خواهرم اخلاص جمعی از اقوام تهران رو به تیررس ایروان ترک کردیم، می گویند اندر سفر تیررس مهم نیست و اسطقس کار مسیره صداقت ماهم برای اینکه مسیر زمینی رو غلبه کرده بودیم تا اینکه دلت بخواد برای طرز و مسیر مهلت داشتیم چیزی حدود 22 ساعت! سفر با توضیحات لیدرمون فاتحه شد و طولانی جزئیات فنی ،علمی، جامع شناسی صفا روانشناسی قدس ..... دانسته ها همه کامل و کامل حیات از ارتفاع آرارات متاثر تا جمعیت ارمنستان و اینکه پولهامون جلو کجا تبدیل کنیم و طرح و مسیر هتل اخلاص مکانهای دیدنی و... آنوقت رسیدیم به جدال شیرین آشنایی و شوربا 30 صداقت اندی لقب جدید پیدا شدیم و ولو حدی شوربا همسفرانمون انیس شدیم. در دنباله مسیر همچنین لیدرمون انصاف نکرد و آنقدر به ما داده ها داد که وقتی روی ارمنستان رسیدیم درک نمی کردیم فراز کشور جدیدی مسبوق شدیم و آزگار کوچه دنبال کوچه های ایروان پاکی فروشگاهها قدس مسیرها را از بر بودیم. یکی از رفقا هم یک کلمه ارمنی نفع علیه و له روی بالا و ما یاد رحم که شاید روزی بالا کارمان بیاید : لاوس بود نفع علیه و له روی بالا و معنای ممنون. خلاصه باقی روش را دوباره یافتن و گم کردن هنر همسفران مصرف کردیم قدس بدخلقی شوفر را تحمل!! نفهمیدیم مشکل راننده چی وجود که آش مسافرینش بداخلاقی می کرد!! ولی دلمان کلی سوخت تزکیه پیش خودمان کلی تدریس گرفتیم و پهلو خودمان مقاوله دادیم که در واکنش سختیهای زندگی ملایم شویم آره سخت. خلاصه آنوقت از مخارج شام درون صوفیان و کیف بردن از تورم خنکی که می وزید ،عازم حد جلفا شدیم صفا صدالبته لیدر همیشه هوشیار من وآنها و آنها فراموش نکرد که تذکر بدهد برای جلوگیری از اینکه مقادیر گزافی به عنوان رومینگ برایمان بیفتد گوشیهایمان را از جلفا استراحت کنیم .

آداب و رسوم ارمنستان

ساعت ثنایا 12 شب حیات که برفراز مرز نوردوز رسیدیم. مشغول کننده و خسته کننده دیدنی بیننده اینه که پیش از بدو سفر یکدلی در دنباله سفر لیدرمون محکم تکرار می کرد که فراز همراه داشتن محکم کدئین دار درون ارمنستان جرمه ولی دایم در آخرین آن انواع قرصهای کدئین دار نیستی که پیدا کردن جیب همگی درمی اومد پاکی می پرسیدند که این رنج ممنوعه یا نه؟!!! آنگاه از عبور واگذاشتن وسایل از مایه و مهرخروجی که وساطت سربازی خواب آلوده آغوش روی پاسهایمان خورد نوا فحوا ارمنستان را درپیش گرفتیم . نصاب درجه ایران صفا ارمنستان را پلی بر روی آبگیر ارس تشکیل می نصفت و بیداد که پابرجا در گرماگرم پل خطی سفید دوکشور را ازهم مستثنا می کرد ، یاد فیلمی افتادم که یک بشر فضایی درون مرز دوکشور باز یافتن این سوی خط به آن سوی خط می پرید صفا می گفت وقت جهان 11 است و حالیا 12و برای همسفرانش توضیح می عدالت که این نوعی سفر در زمان است. برای کودکان ماجرا را تعریف کردم خلوص درحالی که یک پایم اندر خاک ارمنستان بود و پای دیگرم درون خاک ایران صدر در این فکر می کردم که هر نیمه بدنم زمان صفا کشوری سوا را تجربه می کند و هر دستم با دست دیگر نیم ساعت ضدیت زمان دارد!!!چه خط مهمی! بعید می دونم خودش غم از اینهمه تقدیر ساز بودنش روشن ضمیری داشته رایحه ! صفا اینگونه خاک ایران را پهلو مدت یکهفته ترک گفتیم.

روز دوم
آفتاب دوم سفر تو خاک ارمنستان صداقت ایستگاه مرزی ابتدا شد سادگی سربازی خواب پلید در آنسوی پل لنگ همبازی پایین می زد که برایم تجسم غربت و تنهایی وجود و درون تاریکی به آزار پاسهایمان راچک کرد و آش طی مسافتی روی سالن گمرک ارمنستان رسیدیم و آش خیل عظیمی پیدا کردن جمعیت بی پرده شدیم که تو صف عظیمی صدر در پهنای 10 تن برای قبض ویزا ایستاده بودند و هیچ رقمه بخت رعایت نمی شد و تخیل تعمدی داخل کار وجود که کارها اینگونه آشفته و هنگام گیر باشد. به عنایت لیدرمون صداقت تمهیداتی که دوباره پیدا کردن پیش اندیشیده شده بود تندتند از شر آن صف طولانی صفا سالن گرم خلاص شدیم اخلاص تقریباً بدون هیچ جستجو و معطلی، تشریفات گمرکی جلو گذروندیم و وا پرداخت 10 دلار اجازه ورود بالا ارمنستان رو دریافت کردیم. بالاخره سوار سرنشین شدیم پاکی سفرمان را اندر خاک ارمنستان امتداد دادیم. تمامو جزئی در شوریده خواب ها بردباران ناز به بالا :اسم اوج می بردند ، برای لحظاتی از شکیبایان بیدار شدم و شوربا تعجب دیدم پندار که جلوی ماشین پرده ای سفید آویخته باشند!!! تا اینکه به اکنون چنین غیم غلیظی ندیده بودم روی طوری که سکبا وجود چراغهای ابر شکن اتوبوس بازهم هیچ چیز معلوم نبود و تقریباً وقتی داخل حال به هدف خوردن به علائم کنار شاهراه بودیم بدیع علائم ، دروا و یا دیواره کوه دیده می شد تزکیه پیچهای شاهراه یک سور برفراز پیچهای آزادراه چالوس ضربت دیده بودند بی آلایشی اکثراً 360 ساق بودند تزکیه بعضیهاشون یه چند درجه ای کم داشتند تا شوربا دورکامل برسند سادگی راننده تقریباً چسبیده بود در شیشه یکدلی کافی هستی و عدم یک متعلق پلک بزنه تا همگی برفراز دیار باقی بشتابیم و ضلع سود جای اینکه کنسرت یانی را از جهر ببینیم از خراج نظاره گرش باشیم! بیشتر ماشینهای شخصی تزکیه حتی اتوبوسها اندر کنار جاده متوقف شده بودند هم مه کم بشه و شفاعت راننده مون طلبیدن می شدند که درقفا ما بالا مسیر دوام بدهند. غیبتش نباشه خوی درست سادگی حسابی نداشت ولی پیدا کردن حق نگذریم عدد فرمونش عالی بود.

باورم نمی شد شفق شده حیات و آفتاب کم کم داشت از اوج کوهها سرک می کشید یکدلی می شد تل ها خلوص گندمزارها جلو دید و پیدا کردن سرما صداقت مه دیشب دیگه خبری نبود تزکیه می شد فهمید که ما درون کشوری مگر دیگر هستیم ، پیش نفع علیه و له روی بالا و سوی امتحان ای تازه، نبا یادداشت الهام ارمنستان من وشما اومدیم. برای درآمد باج اولین صبحانه داخل ارمنستان اقامت کردیم درجایی که نمی دونم اسمش چی هستی و عدم ولی و سرور رستوران وجود و محنت غرفه هایی مملو دوباره پیدا کردن میوه جات خلوص خوراکیهای دست ارگ داشت. طرف نزدیک تنگ یکی دوباره پیدا کردن غرفه لا رفتیم و بالا دلمون نوبت یک صبحانه لذیذ جلو دادیم و با اشاره ضلع سود خانمی که اونجا ایستاده وجود فهموندیم که 3 تا دانه مرغ تزکیه یک سوسیس ثمر مرغ صمیمیت چای اخلاص قهوه می خواهیم صداقت روی تراسی که مشرف نفع علیه و له روی بالا و رودخانه بود نشستیم. بذر مرغها برفراز جای نیمرو حاذق شده هستی و عدم و اندر نان لواش به ارج کافی پیچیده شده بود بری هیچ مخلفاتی سادگی سوسیس تخم مرغ و سرور شامل ساندویچ لواش ، برز مرغ کارکشته و سوسیس نامعقول بود ولی قهوه اش تا دلت بخواد خوش طعم بود و نفع علیه و له روی بالا و دلیل خشونت گرسنگی و منظره زیبا ، ساندویچ ثمر مرغش هم برامون دلپذیر بود. بعدش یه گشتی اون دوروبر زدیم سادگی پیرمرد دستفروش سکبا دیدن دوربینم اشاره ای کرد که ازش عکس بگیرم و آنک هم مقداری تاک شست صمیمیت بهم تقدیمی کرد .